Hotell i framtiden

Hotellbranschen är på väg in en tid av ej tidigare sedd förändring. Förändringen kräver djärva åtgärderoch kräver att hotellägare att tänka på olika sätt. Vi kan inte längre bara fortsätta med det som varit. Så vad kan vi förvänta oss? Klädhängare som automatiskt hänger på jackan? Frukost som rumsservice till ett rimligt pris?

Kommunikation mellan gästerna brukade vara begränsad till en blick av medömkan i incheckningkön. Nu är vi förenade i med hjälp av sociala medier och vill gärna dela med oss av våra erfarenheter - omedelbart - med tusentals andra användare. Vi har makt och vi vet hur man använder den. Rumspriserna är under attack och det omvänd auktion blir allt vanligare. En tillräckligt stor grupp människor med ett gemensamt mål - säg tio par letar efter ett hotell i Stockholm för ett vår-weekend - genom platser och tweets kan de gå tillsammans som en tillfällig grupp med tillräckligt inflytande för att erbjuda sin närvaro till hotellet och som leder till att de får det bästa priset.


Rykten skapas och förstörs på nätet. Sociala medier innehar redan mer information om vissa hotell än hotellens egna hemsidor - och de är övertygande: sex av tio personer ändra sina resplaner efter att ha hört dem. Den nya vågen av geo-sociala webbplatser såsom kommer att gå vidare, vilket ger realtidsinformation, recensioner, rabatter och erbjudanden för varje hotell.  Bra kollektiv intelligens som vem som helst med en smartphone kan utnyttja. En aktör som  startar med en användarbas på 550 miljoner, är den nya ankomsten, Facebook Orter, som lär dominera framtiden.

Då vi inser att vi alla är individer med våra individuella behov så kommer hotell anpassa för att rymma två allt viktigare och som inte utesluter varandra marknadssegment - den äldre resenären och den asiatiska resenären. Den åldrande befolkningen i Europa och USA är rikare, friskare och mer benägna att resa än någonsin tidigare. De runt 60 år,  är i genomsnitt mindre aktiva och stannar längre, kommer att leta efter hälsa, utbildning, kultur-rika paket och underhållning. Hotell måste ge plats för sjukvård, prioritera rum som ligger vid hissar, anpassade badrum och mer lättlästa skyltar. Och det kommer att påverka bemanningen - gästerna kommer att kräva mer uppmärksamhet och stöd. När man rekryterar personal till hotellen råder jag att välja personal med språkkunskaper. Asien kommer att stå för en tredjedel av världens resekostnader år 2020 enligt en undersökning jag nyligen läste. Kina utgör en stor marknad, är de behov som mycket lite förstås, förutom det faktum att kineserna är vana vid att betala mycket mindre för ett rum och rök under ej rökning. Hotell försöker expandera i Kina under nästa årtionde kommer att vara upp mot en explosion av kinesisk budget varumärken. Kinesiska hotell varumärken kommer att skapa konkurrens även internationellt, inte bara i budgetsektorn utan också inom lyxsegmentet.

RSS 2.0